امنیت شبکه مجموعه‌ای از فناوری‌ها است که از قابلیت استفاده و یکپارچگی زیرساخت یک شرکت با جلوگیری از ورود یا تکثیر طیف گسترده‌ای از تهدیدات بالقوه در شبکه محافظت می‌کند. معماری امنیت شبکه از ابزارهایی تشکیل شده‌است که از خود شبکه و برنامه‌هایی که روی آن اجرا می‌شوند محافظت می‌کنند. استراتژی‌های موثر امنیت شبکه از چندین خط دفاعی استفاده می‌کنند که مقیاس‌پذیر و خودکار هستند. هر لایه دفاعی مجموعه‌ای از سیاست‌های امنیتی تعیین شده توسط مدیر را اعمال می‌کند.

تست امنیت شبکه چیست؟

تست امنیت شبکه، ابزار گسترده‌ای برای آزمایش کنترل‌های امنیتی در سراسر یک شبکه، برای شناسایی و نشان دادن آسیب‌پذیری‌ها و تعیین خطرات است.

 

چرا تست امنیت شبکه مهم است؟

در دنیای امروزی، امنیت شبکه چالش بزرگتری را به همراه دارد، زیرا برنامه‌های تجاری بیشتر به سمت ابرهای خصوصی و عمومی حرکت می‌کنند. علاوه بر این، خود برنامه‌ها در حال حاضر تمایل به مجازی‌سازی و توزیع در بسیاری از مکان‌ها دارند که برخی از آنها خارج از کنترل فیزیکی تیم‌های امنیتی فناوری اطلاعات هستند. با افزایش روزافزون تعداد حملات به شرکت‌ها، حفاظت از ترافیک شبکه و زیرساخت، حیاتی است.

قبل از ادامه این مقاله در مورد تست نفوذ شبکه، اجازه دهید از شما چیزی بپرسم.

چند نفر از شما واقعاً از پرداخت آنلاین با استفاده از کارت‌های اعتباری یا نقدی خود می‌ترسید؟ اگر جواب شما بله است، پس از این قاعده مستثنی نیستید. امنیت برای بسیاری از ما نگران کننده است، دلیل نگرانی ما در مورد پرداخت آنلاین به دلیل عدم آگاهی از امنیت وب‌سایت است. اما با تغییر زمان، همه چیز نیز تغییر می‌کند و اکنون اکثر وب‌سایت‌ها به طور کامل تست امنیتی می‌شوند تا قبل از اینکه بر روی کاربران واقعی تأثیر بگذارد، نقص‌ها را پیدا کنند.

 

مزایای امنیت شبکه چیست؟

امنیت شبکه کلید توانایی سازمان در ارائه محصولات و خدمات به مشتریان و کارکنان است. از فروشگاه‌های آنلاین گرفته تا برنامه‌های کاربردی سازمانی گرفته تا دسک‌تاپ‌های راه دور، محافظت از برنامه‌ها و داده‌های موجود در شبکه برای پیشبرد کسب‌وکار ضروری است. علاوه بر این، امنیت شبکه موثر می‌تواند عملکرد شبکه را با حذف زمان خرابی ناشی از حملات موفقیت آمیز، بهبود بخشد.

 

برای تست امنیت شبکه چه باید کرد؟

تست شبکه شامل آزمایش دستگاه‌های شبکه، سرورها و DNS برای آسیب‌پذیری‌ها یا تهدیدات است. بنابراین، همیشه توصیه می شود قبل از شروع آزمایش، دستورالعمل‌های زیر را دنبال کنید:

1) اغلب مناطق بحرانی باید ابتدا آزمایش شوند: در مورد امنیت شبکه، مناطقی که در معرض دید عموم قرار دارند، بحرانی در نظر گرفته می‌شوند. بنابراین تمرکز باید بر روی فایروال‌ها، وب سرورها، روترها، سوئیچ ها و سیستم‌هایی باشد که به روی جمعیت گسترده باز هستند.

2) به روز بودن با پچ‌های امنیتی: سیستم تحت آزمایش باید همیشه آخرین پچ امنیتی را در خود نصب کرده‌باشد.

3) تفسیر خوب نتایج آزمایش: آزمایش آسیب‌پذیری ممکن است گاهی به نمرات مثبت کاذب منجر شود و گاهی اوقات ممکن است نتواند مسائلی را که فراتر از توانایی ابزاری است که برای آزمایش استفاده می‌شود شناسایی کند. در چنین مواردی، آزمایش‌کنندگان باید به اندازه کافی تجربه داشته باشند تا بتوانند نتیجه را درک کنند، تجزیه و تحلیل کنند و در مورد آن تصمیم بگیرند.

4) آگاهی از سیاست‌های امنیتی: آزمایش‌کنندگان باید به سیاست‌های امنیتی یا پروتکل‌هایی که دنبال می‌شود به خوبی آشنا باشند. این به آزمایش مؤثر و درک آنچه در داخل و فراتر از دستورالعمل‌های امنیتی است کمک می‌کند.

5) انتخاب ابزار: از میان طیف گسترده‌ای از ابزارهای موجود، مطمئن شوید که ابزاری را انتخاب کرده‌اید که ویژگی‌های مورد نیاز برای آزمایش شما را فراهم می‌کند.

دستگاه‌های امنیتی شبکه کدامند؟

در زیر چند دستگاه امنیت شبکه ارائه شده‌است:

  • فایروال ها

فایروال لایه حفاظتی است که اتصالاتی را که می‌تواند در یک شبکه انجام شود را نظارت می‌کند. فایروال مانعی بین قسمت های قابل اعتماد و غیر قابل اعتماد یک شبکه ایجاد می‌کند. بنابراین، یک فایروال کنترل دسترسی و تقسیم‌بندی کلان را بر اساس زیرشبکه‌های IP انجام می‌دهد.

بیشتر بدانید: فایروال برنامه‌های کاربردی

فایروال چیست؟

 

  • VPN

دروازه‌های VPN برای ایجاد یک اتصال امن به سیستم‌های راه دور استفاده می‌شود.

 

  • آنتی ویروس

برای نظارت، شناسایی و فیلتر کردن همه اشکال بدافزار استفاده می‌شود.

 

  • فیلتر کردن URL

فیلتر کردن URL کاربران نهایی را با محدود کردن دسترسی به سایت‌های مخرب محافظت می‌کند.

 

  • سیستم IDS

سیستم تشخیص نفوذ، حملات مخرب را کنترل می‌کند و هشدارها را به تیم مدیریت می‌دهد.

مزایای تست امنیت شبکه چیست؟

حفظ مشتری: اگر یک وبسایت ایمن باشد، کاربران قطعا استفاده از آن را نسبت به سایر وب سایت‌ها ترجیح می‌دهند. در مورد وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک، حفظ مشتریان منجر به تولید درآمد بیشتر آنلاین می‌شود.

صرفه‌جویی در هزینه: وب‌سایتی که با تمام پروتکل‌های امنیتی مطابقت داشته باشد، هزینه‌های مربوط به پشتیبان‌گیری سایت پس از یک حمله امنیتی کاهش می‌یابد.

 

انواع تست‌های امنیتی چیست؟

تکنیک‌های مختلفی برای انجام تست امنیت شبکه استفاده می‌شود:

  • اسکن شبکه
  • اسکن آسیب‌پذیری
  • اسکن امنیتی
  • هک اخلاقی
  • شکستن رمز عبور
  • تست نفوذ
  • احراز هویت

تسترها معمولا انواع مختلف دستگاه‌ها و تکنیک‌های شبکه را برای شناسایی عیوب آزمایش می‌کنند. در این مقاله ما به بیان جزئیات مربوط به ابزارها و برخی از ارائه دهندگان خدمات برتر برای تست امنیت شبکه می‌پردازیم. چنانچه قصد ایجاد امنیت شبکه در سازمان خود را دارید با امن افزار گسترشریف تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − سیزده =