تست نفوذ جعبه خاکستری

تست نفوذ جعبه خاکستری چیست؟

تست نفوذ در سه سطح قابل انجام است: تست نفوذ جعبه سیاه، تست نفوذ جعبه سفید، تست نفوذ جعبه خاکستری. در مقالات قبلی به تفصیل در مورد تست نفوذ جعبه سیاه و جعبه سفید پرداخته شد. در ادامه با تست نفوذ جعبه خاکستری آشنا خواهید شد.

تست نفوذ جعبه خاکستری همانند رنگ خاکستری که ترکیبی از رنگ‌های سیاه و سفید است، ترکیبی از تست نفوذ جعبه سفید و تست نفوذ جعبه سیاه می‌باشد. در روش جعبه سیاه بدون هیچ‌گونه آگاهی از جزئیات داخلی برنامهٔ کاربردی، توسط ابزار یا به‌صورت دستی به ارزیابی امنیتی برنامهٔ کاربردی پرداخته می‌شود. در تست جعبه سفید با استفاده از فرآورده‌های اطلاعاتی از برنامهٔ کاربردی نظیر کد منبع، نمودارهای طراحی و معماری و مدل داده به‌صورت دستی یا توسط ابزار خودکار، برنامه کاربردی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. تست جعبه خاکستری نیز برحسب داشتن میزان اطلاعات از برنامه کاربردی، بین ۲ روش قبلی قرار می‌گیرد.

در واقع در این روش، بر خلاف تست جعبه سیاه (که آزمون‌گر دانش داخلی ندارد) و تست جعبه سفید (که آزمون‌گر دانش داخلی کامل دارد)، آزمون‌گر دانش محدودی از عملکرد سامانه یا برنامه کاربردی مورد بررسی، زیرساخت، تکنولوژی‌های مورد استفاده، سازوکارهای امنیتی موجود و … دارد. همچنین پیشنهاد می‌گردد هنگام انجام تست نفوذ جعبه خاکستری تمایزهای واضحی بین آزمون‌گران و توسعه‌دهندگان ایجاد گردد تا نتایج ارزیابی قابل اطمینان باشد.

 

چه سطح آزمونی برای شما بهترین است؟

تست نفوذ جعبه سیاه، جعبه سفید و جعبه خاکستری، هر یک مزایای منحصر به فردی دارند.

تست جعبه سفید رویکردی است که شامل ارزیابی یک سیستم یا برنامه کاربردی بر اساس دانش کامل از عملکرد داخلی، کد و معماری آن است. این تست می‌تواند به کشف مسائل امنیتی، خطاهای جریان داده و اشکالات در مسیرهایی که به ندرت استفاده می‌شوند کمک نماید. این نوع تست زمانی انجام می‌شود که شرکت نیاز دارد تا سطح امنیت سیستم‌ها را در برابر نوع خاصی از حملات و یا اهداف خاص محک بزند.

تست جعبه سیاه یک محصول را از دیدگاه کاربر بیرونی ارزیابی می‌کند، بدون اینکه از عملکرد درونی آن اطلاعی داشته باشد. بنابراین این یک رویکرد انتها به انتها است که تمام سیستم‌هایی را که بر کاربر نهایی تأثیر می‌گذارند، از جمله UI/UX، وب سرورها، پایگاه داده و سیستم‌های یکپارچه ارزیابی می‌شوند.

تست جعبه خاکستری ترکیب تست جعبه سیاه و جعبه سفید می‌باشد. از یک طرف، آزمون‌ها از دیدگاه کاربر انجام می‌شود و از سوی دیگر، آزمون‌گران از برخی اطلاعات محدود داخلی برای تمرکز بر مهم‌ترین مسائل و شناسایی نقاط ضعف سیستم استفاده می‌کنند.

 

از مزایای تست نفوذ جعبه خاکستری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ارزیابی بی‌طرفانه: تست نفوذ جعبه خاکستری به صورت بی‌طرف و بدون هرگونه پیش‌فرض قبلی انجام می‌شود. این به آزمون‌گر امکان می‌دهد تمامی آسیب‌پذیری‌ها و ضعف‌های سیستم را بررسی کند و به شناسایی آنها بپردازد.

شناسایی آسیب‌پذیری‌های ناشناخته: با ورود به سیستم هدف و با دانش محدود، آزمون‌گر می‌تواند آسیب‌پذیری‌هایی را کشف کند که تاکنون شناخته نشده‌اند و از طریق روش‌های آزمون و ارزیابی دستی، آن‌ها را شناسایی و گزارش کند.

ارزیابی جامع امنیت: تست نفوذ جعبه خاکستری به آزمون‌گر امکان می‌دهد تمامی جنبه‌های امنیتی سیستم را ارزیابی کند، از جمله آسیب‌پذیری‌های فنی، عملکردی و عملیاتی. این امر به سازمان‌ها کمک می‌کند تا ضعف‌های امنیتی خود را بهبود داده و سیستم‌های خود را در برابر حملات مختلف محافظت کنند.

راهنمایی برای افزایش امنیت: تست نفوذ جعبه خاکستری به سازمان‌ها اطلاعات جامعی در خصوص ضعف‌ها، آسیب‌پذیری‌ها و راه‌های حمله به سیستم ارائه می‌دهد. این اطلاعات می‌تواند به سازمان‌ها کمک کند تا راهکارهای لازم را اعمال کرده و امنیت سیستم‌های خود را بهبود بخشند.

با این حال، هدف تست نفوذ، شناسایی هر چه بیشتر آسیب‌پذیری‌ها است. در حالی که هر سه نوع تست نفوذ مزایا و معایب خود را دارند، انتخاب استراتژی تست نفوذ مناسب برای کسب‌وکار شما به سیستم‌هایی که می‌خواهید ارزیابی کنید، اهداف امنیت سایبری شما و میزان اطلاعاتی که می‌خواهید در اختیار تیم آزمون‌گر قرار دهید بستگی دارد. آزمون جعبه خاکستری به طور کلی بهترین استراتژی برای اکثر سازمان‌ها است زیرا کارآمدترین، سریع‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین روش تست نفوذ است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × دو =