تست امنیت نرم‌افزار یک فرآیند تست نرم‌افزاری است که تضمین می‌کند نرم‌افزار عاری از هر گونه آسیب‌پذیری یا ضعف، خطر یا تهدید بالقوه است تا نرم‌افزار به سیستم و داده‌های کاربر آسیب نرساند. کلمه امنیت به «وضعیت عاری بودن از خطر یا تهدید» اشاره دارد. امنیت نقش حیاتی ایفا می‌کند زیرا تأثیر زیادی بر سیستم‌های نرم‌افزاری می‌گذارد. نقض امنیت نه تنها باعث از دست‌دادن درآمد، بلکه پیامدهای بلندمدت دیگری مانند کاهش شهرت، از دست‌دادن اعتماد مشتری و غیره نیز در پی دارد. امنیت سیستم باید در هر مرحله از چرخه عمر توسعه نرم‌افزار تضمین شود. هدف اصلی از تضمین امنیت، به حداقل رساندن و جلوگیری از نقص در اولین فرصت است. یک نرم‌افزار قبل از اینکه وارد بازار شود، تحت آزمایش امنیت نرم‌افزار قرار می‌گیرد تا توانایی آن در مقاومت در برابر حملات مخرب را بررسی کند. امنیت نرم‌افزار بسیار مهم است زیرا حمله بدافزار می‌تواند باعث آسیب شدید به هر نرم‌افزاری شود.

امنیت برنامه در مقابل امنیت نرم‌افزار

در توسعه نرم‌افزار ایمن دو طبقه‌بندی اصلی وجود دارد که عبارتند از امنیت برنامه و امنیت نرم‌افزار. مفاهیم امنیت نرم‌افزار و امنیت برنامه اغلب با هم هستند. در واقع، امروزه بسیاری از شرکت‌ها تأکید خود را بر امنیت برنامه‌ها متمرکز می‌کنند.

آسیب‌پذیری‌های امنیتی نرم‌افزار باید قبل از استقرار و ارسال نرم‌افزار برای کاربران نهایی مورد بررسی قرار گیرند. این امر مستلزم تلاش و تعهد برنامه‌نویسان و مهندسان در مرحله توسعه است. هنگامی که محصول به بازار می‌آید، ممکن است خیلی دیر باشد (یا نیاز به تغییرات اساسی در به روز رسانی‌های آینده داشته باشد، وضعیتی که اکثر شرکت‌ها ترجیح می‌دهند از آن اجتناب کنند).

چرا امنیت نرم‌افزار مهم است؟

هدف اصلی تست امنیت، شناسایی تهدیدات موجود در سیستم و اندازه‌گیری آسیب‌پذیری‌های احتمالی آن است، تا بتوان با تهدیدات مواجه شد و سیستم از عملکرد خود باز نماند و یا مورد سوء استفاده قرار نگیرد. همچنین به شناسایی تمام خطرات امنیتی احتمالی در سیستم کمک می‌کند و به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا مشکلات را از طریق کدنویسی برطرف کنند.

هیچ یک از کاربران، افراد تجاری، کارآفرینان یا سازمان‌ها نمی‌خواهند هیچ اطلاعات یا داده‌ای را به دلیل نشت امنیتی نرم‌افزار  از دست بدهند. فقط به این دلیل که یک نرم‌افزار ، الزامات کیفی مربوط به عملکرد را برآورده می‌کند، لزوماً به این معنی نیست که نرم‌افزار  امن است. تست نرم‌افزار ، در سناریوی امروزی، برای شناسایی و رفع آسیب‌پذیری‌های امنیتی برنامه برای حفظ موارد زیر ضروری است:

  • امنیت اطلاعات، پایگاه‌های داده، تاریخچه داده‌ها و سرورها
  • اعتماد و صداقت مشتریان
  • محافظت از برنامه‌های کاربردی وب در برابر حملات آینده

تکنیک‌های امنیت نرم‌افزار

استفاده از تکنیک‌های امنیت نرم‌افزار در فرآیندهای توسعه نرم‌افزار، کیفیت و ایمنی نرم‌افزاری را ارتقا می‌دهد. در ادامه چند مورد از این تکنیک‌ها را بیان خواهیم‌کرد:

  • سندباکس

Sandboxing روشی است که هنگام ایمن‌سازی سیستم‌ها با اجرا، تجزیه و تحلیل و بررسی کد در یک محیط ایمن و ایزوله که شبیه به محیط عملیاتی کاربر نهایی است، استفاده می‌شود.

  • کدنویسی ایمن

کدنویسی ایمن به تمرین نوشتن برنامه‌هایی گفته می‌شود که از آسیب‌پذیری‌ها محافظت می‌شوند.

  • تست نفوذ

تست نفوذ، آزمایش یک سیستم کامپیوتری، برای بررسی آسیب‌پذیر بودن سیستم در برابر سوء استفاده مهاجمان است.

  • درک سطح حمله

این شامل ردیابی نقاط مختلفی است که در آن کاربران غیرمجاز می‌توانند سعی کنند اطلاعات را وارد کرده یا اطلاعاتی را از یک محیط حذف کنند.

  • حسابرسی کد

ممیزی کد روشی است برای تجزیه و تحلیل کامل کد منبع با هدف شناسایی نقص‌ها، اشکالات یا نقض‌های امنیتی.

  • دفاع در عمق

می‌توان آن را مکانیزمی دانست که برای محافظت از یک سیستم در برابر حملات با استفاده از روش‌های مختلف مستقل استفاده می‌شود.

مسئولیت‌های تست امنیت نرم‌افزار

مسئولیت کلیدی تستر امنیت نرم‌افزار  محافظت از داده‌های نرم‌افزار  در برابر دسترسی غیرمجاز و اطمینان از وقوع هر گونه نقضی است که به راحتی می‌توانند با آن مقابله کنند.

در اینجا چند مسئولیت دیگر وجود دارد که یک تستر امنیت نرم‌افزار  باید انجام دهد:

  • برنامه‌ریزی و ایجاد روش‌های نفوذ، اسکریپت‌ها و تست‌ها.
  • انجام تست نرم‌افزار  از راه دور و در محل برای شناسایی و رفع مشکلات امنیتی.
  • شبیه‌سازی نقض‌های امنیتی برای سنجش اینکه آیا نرم‌افزار  شما می‌تواند در برابر آنها مقاومت کند یا خیر.
  • فهرست کردن گزارش‌ها و توصیه‌ها به مدیریت یا تیم توسعه برای رفع آنها در اسرع وقت.
  • تمدید مداوم روش‌های واکنش و بازیابی اضطراری شرکت.

بدون برنامه ریزی، امنیت نرم‌افزار می‌تواند به شدت به یک شرکت آسیب برساند. همانطور که بحث شد، امنیت نرم‌افزار  با توسعه دهندگان شروع می‌شود و مطمئن می‌شوند که نرم‌افزار  برای حملات یا هر چیزی که سعی در از بین بردن آن دارد آماده است. پس از انتخاب نرم‌افزار مناسب، نوبت به پیاده‌سازی بهترین شیوه‌های امنیتی نرم‌افزار  مورد بحث می‌رسد. برای این کار، سازمان‌ها باید به راهکارهای امنیتی نرم‌افزاری روی بیاورند. در این زمینه بهتر است با شرکت‌ها و سازمان‌های متخصص تماس بگیرند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − هجده =