یک تیم آبی متشکل از متخصصان امنیتی است که دید درونی به سازمان دارند. وظیفه آنها محافظت از دارایی‌های حیاتی سازمان در برابر هر نوع تهدید است. آنها به خوبی از اهداف تجاری و استراتژی امنیتی سازمان آگاه هستند. بنابراین، وظیفه آنها تقویت دیوارهای قلعه است تا هیچ متجاوزی نتواند آن را به خطر بیندازد.

یک تیم آبی چگونه کار می کند؟

تیم آبی ابتدا داده‌ها را جمع‌آوری می کند، دقیقاً آنچه را که باید محافظت شود مستند می‌کند و ارزیابی ریسک را انجام می‌دهد. سپس آنها دسترسی به سیستم را از بسیاری جهات سخت‌تر می‌کنند، از جمله معرفی سیاست‌های رمز عبور قوی‌تر و کارکنان را برای اطمینان از درک و مطابقت با رویه‌های امنیتی آموزش می‌دهند.

ابزارهای نظارتی اغلب در محلی قرار می‌گیرند که به اطلاعات مربوط به دسترسی به سیستم‌ها اجازه ثبت و بررسی برای فعالیت غیرمعمول را می‌دهند. تیم‌های آبی بررسی‌های منظمی را روی سیستم انجام می‌دهند، به عنوان مثال، اسکن آسیب‌پذیری شبکه داخلی یا خارجی و گرفتن نمونه ترافیک شبکه برای تجزیه و تحلیل.

تیم‌های آبی باید تدابیر امنیتی را در اطراف دارایی‌های کلیدی یک سازمان ایجاد کنند. آنها طرح دفاعی خود را با شناسایی داده‌های حیاتی شروع می‌کنند و اهمیت این داده‌ها و تاثیرات فقدان آن را برای کسب‌و‌کار مستند می‌کنند.

سپس تیم‌های آبی با شناسایی تهدیدات علیه هر داده و نقاط ضعفی که این تهدیدها می‌توانند از آنها استفاده کنند، ارزیابی ریسک را انجام می‌دهند. با ارزیابی ریسک‌ها و اولویت‌بندی آن، تیم آبی برای اجرای کنترل‌هایی که می‌تواند تاثیر یا احتمال تحقق تهدیدات علیه دارایی‌ها را کاهش دهد، یک برنامه عملی ایجاد می‌کند.

مشارکت مدیریت ارشد در این مرحله بسیار مهم است زیرا فقط آنها می‌توانند تصمیم بگیرند که ریسک را بپذیرند یا کنترل‌های کاهش دهنده را علیه آن اجرا کنند. انتخاب کنترل‌ها اغلب بر اساس تجزیه و تحلیل هزینه و مزایای آن است تا اطمینان حاصل شود که کنترل‌های امنیتی حداکثر ارزش را برای کسب‌و‌کار ارائه می‌دهند.

برای مثال، یک تیم آبی ممکن است تشخیص دهد که شبکه شرکت در برابر حمله DDoS آسیب پذیر است. این حمله با ارسال درخواست‌های ناقص ترافیک به سرور، دسترسی شبکه به کاربران قانونی را کاهش می‌دهد. هر یک از این درخواست‌ها برای انجام یک عمل به منابع نیاز دارند، به همین دلیل است که حمله به شدت یک شبکه را فلج می‌کند. سپس تیم، ضرر را در صورت وقوع تهدید محاسبه می‌کند. بر اساس تجزیه و تحلیل هزینه و سود و همسویی با اهداف تجاری، یک تیم آبی، نصب یک سیستم تشخیص نفوذ و پیشگیری را برای به حداقل رساندن خطر حملات DDoS در نظر می‌گیرد.

نمونه‌هایی از تمرینات تیم آبی

تیم‌های آبی از روش‌ها و ابزارهای مختلفی به عنوان اقدامات متقابل برای محافظت از شبکه در برابر حملات سایبری استفاده می‌کنند. بسته به موقعیت، یک تیم آبی ممکن است تشخیص دهد که فایروال‌های اضافی برای مسدود کردن دسترسی به یک شبکه داخلی باید نصب شود.

برخی اقداماتی که یک تیم آبی انجام می‌دهند عبارت است از:

  • ممیزی‌های امنیتی مانند ممیزی DNS
  • تست DDoS
  • مهندسی معکوس
  • تحلیل حافظه و Log
  • تحلیل ریسک‌پذیری داده‌ها توسط هوش مصنوعی
  • تحلیل ظرفیت اشغال‌شده‌ی دیجیتالی

تیم قرمز چیست؟

در شبیه‌سازی امنیت سایبری تیم قرمز/تیم آبی، تیم قرمز به‌عنوان یک دشمن عمل می‌کند و تلاش می‌کند با استفاده از تکنیک‌های حمله پیچیده، نقاط ضعف احتمالی در دفاع سایبری سازمان را شناسایی و از آن‌ها بهره‌برداری کند. این تیم‌های تهاجمی معمولاً متشکل از متخصصان امنیتی بسیار با تجربه یا هکرهای اخلاقی مستقل هستند که با تقلید از تکنیک‌ها و روش‌های حمله در دنیای واقعی بر روی تست نفوذ تمرکز می‌کنند. تیم قرمز معمولاً از طریق سرقت اطلاعات کاربری یا تکنیک‌های مهندسی اجتماعی، دسترسی اولیه را به دست می‌آورد. پس از ورود به شبکه، تیم قرمز امتیازات خود را افزایش می‌دهد و به صورت جانبی در سراسر سیستم‌ها حرکت می‌کند و هدف آن این است که تا حد امکان عمیق‌تر در شبکه پیشروی کنند و در عین حال از تشخیص داده‌ها جلوگیری کنند.

مزایای تیم های قرمز و آبی چیست؟

اجرای استراتژی تیم قرمز و آبی به سازمان اجازه می‌دهد از دو رویکرد و مجموعه مهارت کاملاً متفاوت بهره‌مند شود. همچنین مقدار مشخصی از رقابت را در کار به ارمغان می‌آورد که باعث تشویق عملکرد بالا در هر دو تیم می‌شود.

تیم‌های قرمز و آبی چگونه با هم کار می‌کنند؟

ارتباط دو تیم مهمترین عامل در تمرینات موفق تیم قرمز و آبی است. تیم آبی باید در مورد فناوری‌های جدید برای بهبود امنیت به روز بماند و باید این یافته‌ها را با تیم قرمز به اشتراک بگذارد. به همین ترتیب، تیم قرمز همیشه باید از تهدیدات جدید و تکنیک‌های نفوذ مورد استفاده توسط هکرها آگاه باشد و به تیم آبی در مورد تکنیک‌های پیشگیری توصیه کند. بسته به هدف، آزمون شما بستگی به این دارد که آیا تیم قرمز، تیم آبی را از آزمایش برنامه‌ریزی شده مطلع می‌کند یا خیر.

پس از اتمام آزمون، هر دو تیم اطلاعاتی را جمع‌آوری کرده و یافته‌های خود را گزارش می‌دهند. تیم قرمز به تیم آبی توصیه می‌کند که اگر بتواند به دفاع نفوذ کند و توصیه‌هایی در مورد نحوه جلوگیری از تلاش‌های مشابه در یک سناریوی واقعی ارائه می‌دهد. به همین ترتیب، تیم آبی باید به تیم قرمز اطلاع دهد که آیا روش‌های نظارتی آن‌ها تلاش برای حمله را انجام داده است یا خیر. سپس هر دو تیم باید برای برنامه‌ریزی، توسعه و اجرای کنترل‌های امنیتی قوی‌تر در صورت نیاز با یکدیگر همکاری کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 1 =