مقدمه

طی سال های اخیر و پس از همه گیري ویروس کووید 19 و به طبع آن افزایش ناگهانی تحصیل از راه دور، مدیریتِ فعالیتِ دیجیتال فرزندان برای والدین دشوارتر از همیشه شده است. فرزندان بیشتر ازآنچه بسیاری از والدین تمایل دارند آنلاین هستند و اکثر والدین نمی‌توانند به‌طور مداوم زمانی را برای مراقبت از فعالیت دیجیتالی کودکان اختصاص دهند. والدین آگاه می‌توانند دستگاه هوشمند را به هر نرم‌افزار ایمنی مجهز کنند، اما به همه ثابت‌شده که فرزندان از بزرگ‌ترها در مواجهه با تکنولوژی، باهوش‌تر عمل می‌کنند و این امکان وجود دارد هر آنچه را که برای آن‌ها پنهان یا ممنوع می کنید را بتوانند به‌راحتی مشاهده کنند. به همین دلیل است که هر پدر و مادری باید به فرزندان خود در مورد انواع آزارهای سایبری ازجمله  کلاه‌برداری مالی، سرقت هویت یا حتی آزار و اذیت اینترنتی و

سوءاستفاده جنسی آموزش دهند تا در زمان‌هایی که در فضای اینترنت هستند، در معرض تهدیدات سایبری قرار نگیرند. این مقاله چندین راهکار اصلی و کلیدی که هر کودکی می‌بایست در حین کار با اینترنت از آن آگاه باشد را بیان می‌کند و هدف اصلی آن افزایش آگاهی والدینِ کودکانی است که با اینترنت در ارتباط هستند.

اهداف سودجویانه مجرمان سایبری

هر کودکی منحصربه‌فرد است. همه آن‌ها جزئیات متفاوتی از تجربه آنلاین خود به دست می‌آورند و همه آن‌ها به روش های مختلف با خطر برخورد می‌کنند. هیچ راه درستِ جهانی برای صحبت با فرزندانتان در مورد ایمنی آنلاین وجود ندارد. درعوض، باید راه‌هایی برای گفتگو با آن‌ها پیدا کنید و به آن‌ها کمک کنید متوجه شوند که در حین استفاده از فضای مجازی چه‌کاری باید انجام دهند. در ادامه، چند پیشنهاد در جهت حفظ امنیت کودکان در فضای آنلاین به شما ارائه‌شده است تا به فرزندانتان گوشزد کنید: معمولاً مجرمان سایبری با اهداف سودجویانه سعی دارند جعل هویت کنند و خود را با عناوینی همچون، دوستان و اعضای خانواده، معلمان، مقامات اجرای قانون مانند پلیس و غیره معرفی کنند. برای توضیح بهتر و پررنگ تر شدن موضوع، نمونه‌هایی از حملات اینترنتی مرتبط با کودکان را برای

فرزندانتان مطرح کنید. برای مثال از آن‌ها بخواهید اگر پیام یا ایمیل غیرمعمولی دریافت کردند فوراً به سراغتان بیایند یا سرپرست خود را در مدرسه مطلع سازند.
• به آن ها بگویید هرگز به غریبه‌هایی که در سمت دیگر صفحه‌نمایش شماست اعتماد نکنید چراکه ممکن است فردی که شما با او در ارتباط هستید برای جلب اعتماد شما شخصیت واقعی خود را مخفی می‌کند و درصورتی‌که آن شخص ناشناس برای شما لینک یا پیوستی ارسال کرد، آن را باز نکنید. همچنین مراقب کلاه‌بردارهای زورگیر و زورگو باشید. این اقدام مشابه با زورگیرى در دنیاى واقعى است و در بسیاری از مواقع، زورگیر سایبری سعی می‌کند درازای عدم انتشار فیلم یا تصویر برای همکلاسی‌ها یا اعضای خانواده، از کودک شما پول یا خواسته دیگری مطالبه کند.
• در مواردی مشاهده‌شده است که فردی برای کودکان قلدری می‌کند و با استفاده از کلمات آزاردهنده یا توهین‌آمیز، ارسال پیوندها و محتوای رسانه‌ای نامناسب، کودک را تهدید می‌کند یا سعی در مجبور‌کردن ملاقات حضوری با او دارد، به آن‌ها یادآور شوید که در چنین شرایطی با هر بزرگ‌سالی که به آن اعتماد دارند صحبت کنند. زورگوها متوقف نخواهند شد و کودک شما ممکن است در یک حلقه بی‌پایان باج‌خواهی و قلدری قرار بگیرد.
سوءاستفاده‌های مالی و باج افزارها
• بعضی‌اوقات، کلاه‌برداران اطلاعات شخصی یا حساس فرزندانتان را به سرقت می‌برد و از آن‌ها تقاضای باج کرده و آن‌ها را تهدید می‌کنند که اگر مبلغ باج‌ را پرداخت نکنند، اطلاعات شخصی آن‌ها در بین عموم منتشر می‌شود. چنین تهدیداتی باعث ترس و وحشت در کودکان می‌شود و ممکن است آن‌ها هر کاری برای پرداخت باج انجام دهند تا از تحقیر عمومی یا توبیخ والدین خود جلوگیری کنند. به کودکانتان بگویید که اگر چنین پیام‌هایی را در تلفن همراه یا صفحه رایانه خود مشاهده کردند، نباید وحشت کنند و می‌توانند مستقیماً از شما کمک بگیرند. این موضوع تقصیر آن‌ها نیست و راه‌هایی برای مقابله با این وضعیت وجود دارد.
• قانونی را برای فرزندانتان وضع کنید که در غیاب شما نباید معامله‌های مالی و یا پرداخت اینترنتی انجام دهند. همچنین مطمئن باشید که اطلاعات حساب اینترنتی بانکی شما در هیچ وب‌سایت و برنامه‌ای از دستگاه‌های کودکتان ذخیره نشده است. برای معاملات مالی همیشه احراز هویت دوعاملی و رمز پویا استفاده کنید. این بدان معناست که در هنگام تراکنش‌های مالی رمز یک‌بارمصرف به شماره موبایل شما ارسال شود؛ بنابراین، اگر فرزندان شما عمداً یا اشتباهاً معامله مالی انجام دهند، قبل از اتمام مراحل به شما اطلاع داده می‌شود.

• بعضی از فرزندان اغلب به‌اندازه کافی هوشمند هستند که هیچ اطلاعات مالی را به‌صورت آنلاین به اشتراک نمی‌گذارند؛ اما وقتی صحبت از اطلاعات شناسایی شخصی می‌شود، کودکان (و حتی بسیاری از بزرگ‌سالان) از اهمیت آن آگاهی ندارند. به آن‌ها گوشزد کنید که اگر اطلاعات مالی شما به سرقت رفته باشد، می‌توانید از بانک خود بخواهید کارت را تعویض کند، شماره‌حسابتان را تغییر دهد یا حسابتان را مسدود کند؛ اما در مورد اطلاعات شخصی این مطلب کاملاً متفاوت است؛ طول عمر این نوع اطلاعات بیشتر است یا ممکن است تغییر آن دشوار باشد. به همین ترتیب، به فرزندانِ خود بیاموزید که این نوع اطلاعات برای مجرمان اینترنتی بسیار ارزشمند است و آن‌ها می‌توانند از اطلاعات شخصی برای اجرای جرائم مختلف مربوط به سرقت هویت مانند موارد زیر استفاده کنند:
o افتتاح حساب بانکی یا درخواست کارت اعتباری به نام فرزندتان (حتی اگر آن‌ها زیر سن قانونی هستند). سپس آن‌ها ممکن است از این حساب چک بی‌محل بکشند و از اعتبار این حساب سوءاستفاده کنند.
o ثبت اظهارنامه مالیاتی جعلی به نام فرزندتان
o درخواست وام به نام فرزندتان
o ساخت گذرنامه جعلی یا مدارک مربوط به مهاجرت
o ارسال ایمیل و پیامک‌های فیشینگ جعلی بانام آن‌ها
o ایجاد حساب‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی به نام فرزندتان برای کلاه‌برداری از دیگران

علائم آلودگی به بدافزار

• کودکان را با علائم کلی زیر که بیانگر آلودگی سیستم هوشمند به بدافزار است، آگاه نمایید.
o دستگاه کند می‌شود.
o پنجره‌های تبلیغات ناخواسته ظاهر می‌شوند.
o نشانگر ماوس به‌طور خودکار یا در جهتی متفاوت ازآنچه شما در نظر داشتید در حال حرکت است.
o برنامه‌ها یا نرم‌افزارهای ناشناخته‌ای را روی دستگاه خود مشاهده می کنید که خودتان آن را نصب نکرده‌اید.
o هر زمان که یک مرورگر را باز می‌کنید، به‌طور خودکار به برخی سایت‌های ناشناخته و ناخواسته هدایت می‌شوید.
o در صورتی که برخی از آشنایان به شما بگویند از شما ایمیل یا پیامی دریافت کرده اند که مطمئن هستید شما آن را ارسال نکرده‌اید.
• از فرزندان خود مطمئن شوید که در صورت مشاهده هر یک از این علائم، بلافاصله با بزرگ‌سالی که به آن‌ها اعتماد دارند صحبت کرده، دستگاه را با نرم‌افزار ضدویروس اسکن و یا با هر کارشناس امنیتی یا فرد فنی در مدرسه دراین‌باره مشورت کنند و موارد زیر را به‌عنوان اصلی‌ترین عادت در هنگام کار با فضای مجازی رعایت نمایند.
• به آنها آموزش دهید که همواره به نماد قفل امنیتی که شبیه به قفل خاکستری یا سبز است و در کنار نام سایت در نوار آدرس مرورگر قرار دارد، دقت نمایند چراکه این وب‌سایت‌ها اطلاعاتتان را به‌صورت رمزشده دریافت و ارسال می‌کنند.
• توجه داشته باشید که سالانه تعداد زیادی از اپلیکیشن هایی که حتی در فروشگاه های معتبر توزیع‌شده‌اند، به دلیل مخرب و آلوده بودن حذف می شوند. لذا از نصب بی‌رویه هر برنامه ای که در فضای مجازی منتشر می‌شود، پرهیز نمایید و به صورت دوره‌ای برنامه های نصب شده بر روی تلفن هوشمند فرزندانتان را کنترل و برنامه های ناشناخته و مشکوک را پس از ارائه دلیل به فرزند خود، حذف نمایید.

سخن نهایی

ما به‌عنوان والدین می‌توانیم از ابزارهای امنیتی استفاده کنیم و به کودکان خود در مورد تهدیدهای مختلف آنلاین آموزش دهیم؛ اما نحوه برخورد و نوع مکالمه ما با کودکان هم می‌تواند تأثیر به سزایی در افزایش و یا کاهش آگاهی امنیتی کودکانمان در حین کار با اینترنت داشته باشد. کودکان باید بتوانند به‌جای ترس از شما، هر زمان که سؤال یا نگرانی در مورد امنیت آنلاین دارند به‌راحتی با شما مطرح کنند. به‌عنوان والدینی آگاه می‌بایست همواره آگاهی خود را در خصوص امنیت اینترنتی و سایبری افزایش دهیم تا هنگامی‌که کودکمان در مورد آنچه در اینترنت می‌بیند سؤالی مطرح کند، مطمئن باشیم که به آن سؤالات می‌توانیم با جزئیات دقیقی پاسخ دهیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 2 =